Akitől a gép fennmarad

A fiatal, sportos férfi íróasztalán, ahová leülök mellé, egy laptop és két nagyméretű félköríves monitor áll. A képernyőkímélőn szálló gépek fotói váltják egymást. Mellette a falon szakmai múltjából származó képek sorakoznak. Géptűz gyakorlaton szorítja a nagynyomású tömlőt, duplaszárnyút vontat, utasszállító hajtóművét vizsgálja, vagy társaival áll egy vadászgép előtt. Minden képen mosolyog. Kicsit zavarban van, amikor felkérem a feladatra. Tiszta tekintetét figyelmesen az enyémre szegezi.
– Biztos, hogy erről szeretnél írni?
– Igen. Szerintem érdekes ez a szakma. Mióta létezik?
– Hivatalosan a Wright fivérek első repülésétől számoljuk, 1903-tól, ami persze nagyon messze állt a mai repüléstől.
– Mennyivel másabb, mint egyéb mérnöki munkák?
– Alapjáraton ez egy gépészmérnöki végzettség, amin felül magát a repülést, a különböző technológiákat, eljárásmódokat, a speciális tudásanyagot, mint pl. légi jog, és üzemeltetés is megtanulja az ember. Egyébként, repülőmérnökként lehetsz tervezőmérnök, vagy olyan, aki az üzemeltetésben, karbantartásban dolgozik.
– Te mindkét területen jártas vagy. Miért van ez?
– Engem mindig érdekeltek a gépek, már főiskola alatt kijártam repterekre szerelni, mert szerettem volna átfogóbb gyakorlati és szakmai tudást szerezni. Azt gondolom így tudok a legpontosabban és leghatékonyabban dolgozni.
– Valóban a te szakmád a felelős azért, hogy fennmaradjon a gép a levegőben?
– Bizonyos szempontból igen. Bár mindenki kiveszi a saját részét a munkából, de repülőmérnökként aláírási felelősséggel dolgozol. Döntést kell hozni arról, hogy mit hajtsanak végre a gépen, mikor és hogyan. Egy-egy típusból akár több száz is tartozik hozzád.
– Milyen érzés, hogy ezrek életéért vagy felelős?
– Mindig abból indultam ki, hogy a lehető legjobb tudásom szerint végzem a munkám, ami már alapjában egy redundáns rendszernek a része, hisz a biztonságra épül, hogy elkerüljük az esetleges fáradságból, figyelmetlenségből, vagy tudáshiányból eredő gondokat. Nyilvánvalóan egyfajta nyomást eredményez, hogy emberéletekért felelek, de ebben a mátrixban a mérnök csak egy láncszem.
– De nem hibázhat?
– Hát nem célszerű – mosolyodik el most először, mire szarkalábak szaladnak szét a fiatal szeme körül – de én azt vallom, hogy amelyik repülőgép lezuhan, annak le kellett zuhannia.
– Úgy véled, van egy felső hatalom, ami ellen az ember nem tehet?
– Mérnökként nem jelenthetek ki ilyet, de sok esetet megvizsgálva az látszik, hogy olyan egészen pici valószínűségű dolgok összeadódása vezet katasztrófához, hogy statisztikailag nézve ez közel lehetetlen. Ilyenkor elgondolkodik az ember. És természetesen nem a külső hatásokról beszélek, amikor madár repül a hajtóműbe, terrortámadás éri a gépet, vagy a pilóta nekivezeti valaminek.
– Azt hallani, hogy van is némi ellentét a két munkakör között.
– Abból van a feszültség, hogy mind bérezésben, mind megbecsülésben előtérbe vannak helyezve. Nyilván Top Gun szemüvegbe sokkal menőbb bevonulni a készbe, mint nyakig olajban feküdni a gép alatt. Sok ember, kemény munkája van a felszállás mögött, mégis a pilóta a sztár.
– Mit hoz a jövő?
– Véleményem szerint át fogunk lépni az űrrepülésbe. A jelenlegi helyzet nem fenntartható az üzemanyag miatt. Azt gondolom szerelőkre és mérnökökre mindig szükség lesz. A pilóták hamarabb fognak kikerülni a rendszerből, mert már most is a robotpilóta vezeti a gépet felszállástól a leszállásig.
– Meg lehet fogalmazni pár szóval, milyen típusú ember a repülőmérnök?
– Speciális a gondolkodásmódunk. Nekünk mindig (negatívan) a legrosszabbra kell gondolni, azt kell kiszűrni, hogy mi romolhat el, és preventíven gondolkodni. Kicsit mind kockák vagyunk és sok köztünk a sci-fi rajongó, de épp olyan emberek, mint bárki más.
– Mit tartasz a legnagyobb értéknek az életedben?
– A családomat – mosolyodott el másodszorra, de másféle fénnyel a szemében.
LACKFI JÁNOS ÍRÓI KURZUS 2022 ŐSZ 13. VISSZAFOGOTT RIPORT
Facebook
LinkedIn
Email

Ajánló

Próza még:

Peter Wohlleben

    Peter sorsa már öt évesen eldőlt. Nem a nagyváros poros utcái nevelték. Nem

A ragyogás

Az ilyentájt nyugodt víztükör felszínén ezüstvillanás jelezte, hogy Balin, kilőtt nyílként siklott végig alatta. Fontos

Virágoztatás

Vettem magamnak egy képességet. Hosszan rágódtam rajta, hogy megtehetem-e, és nehezen vettem rá magam, hogy

Testvér(ek)

A zenekar első hegedűse játszotta a szólót. A magas fiatalember mutatós volt és közismert. Elkerülve

Betonrésnyi boldogság

  Két éve voltam hajlandó szembenézni azzal, miben élek. Álmomban olyan voltam, mint egy megkövült

A víz illata

Lehajtott fejjel nézem a víztükröt. Illata észrevétlen kúszik az orromba, és kioldja a lelkemre kötött

A remete

A tavaszi nap még elég alacsony szögben süt be ahhoz, hogy a fényesre kopott, fa

Láncok

Gróf Széchenyi István nagy álmát váltotta valóra. Az ihletet Angliában kapta, amikor meglátta a Hammersmith-et.

Példakép

Mint a kerti törpe állok és vacogva figyelem a kertet, a felhők félelmetesek, székek felborulva,

Rozsdabarna

Alkonyodott, amikor autóval az automata elé gördült. Az informáló levelek, az elmúlt napokban már több

Kötni és engedni

A tű bekúszik a hurkon, s míg a kis kanyarintó mozdulattal magára csavarja és előre

Repülj madár

A kertbe, ahová most magam megyek, egyikünk sem szeretett járni. Pedig rendezett. A fák, bokrok,

Szeme, mint barna tó

Távolról érkezik hozzám a lépések alatt reccsenő padló hangja. Azt álmodom, hogy apám jön, és

Haláltánc

Elválaszthatatlanok voltak. A szoba sarkában érezték magukat a legjobban. Ide nem tűzött be a nap,

Legújabb bejegyzések

Rózsa vitéz 🔉

Volt egy királynak három fia. Ellenség ütött az országra, elfoglalta. A király is elesett. A

Rozmarintszál 🔉

Volt egyszer egy király, akit a népei erősen szerettek, de sokat is búsultak miatta, mert

Eljön az ideje

Talán, sosem érted meg, mindegy, milyen mélyen rejted, titkolni előlem nem tudod, gondolatod, érzésed indítja